· 

Bewegen, goed voor je geheugen!

Sporten en actief zijn is goed voor je lijf, dat is natuurlijk geen nieuwtje. Wist je ook dat je je brein traint wanneer je actief bent? 

Uit onderzoek blijkt dat mensen die voldoende bewegen een verminderde kans hebben op dementie. Het verbetert je geheugen, maar ook je probleemoplossend vermogen, besluitvaardigheid en doordat je effectiever kunt werken stijgt je productiviteit.  Dus voor jongeren maar ook voor ouderen altijd mooi meegenomen. Daarnaast wordt aanbevolen regelmatig nieuwe dingen te proberen, daarmee hou je je hersenen scherp! 

Bewegen verbetert dus je geheugen, maar ook wanneer iemand dementie heeft, kan bewegen allerlei voordelen hebben. Bewegen is een goed middel om de stressniveau’s te verlagen en zowel de fysieke als mentale gezondheid te verbeteren.  

Tijdens het sporten komt endorfine vrij, dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je je aangenamer voelt en minder vlug stress ervaart. 

Voldoende beweging? 

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft aan dat het gewenst is minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief te bewegen. Hierbij hoef je niet 30 minuten aan één stuk per dag te bewegen. Het mogen ook blokjes van minstens 10 minuten zijn. De intensiteit is ook van belang, het is de bedoeling dat tijdens deze beweging de hartslag en ademhaling iets verhogen. Stevig doorwandelen, iets harder fietsen of een eindje met de hond joggen dus.

Meer bewegen graag! 

Wanneer iemand weinig beweegt, is de start vaak lastig. Men weet niet zo goed waar te beginnen. De onderstaande tips kunnen helpen om meer te bewegen:

  • Samen structureel bewegen. Dit werkt motiverend, is gezelliger en je haakt minder vlug af als je een beweegmaatje hebt die op je rekent. 
  • Lid worden van een sportclub. Hier kun je zelfstandig sporten, maar eventueel ook in groepsverband zoals bijvoorbeeld een passende groepsles. Dit heeft dezelfde voordelen als een beweegmaatje.
  • Maak er een dagelijks ritueel van. Een dagelijkse ochtendwandeling of een lunchwandeling met collega’s of kennissen.
  • Maak (samen) seizoensfoto’s. Zoek paddenstoelen, kleurrijke bomen, vogelnestjes, bloemen of spinnenwebben en zet ze op de foto. Zo ben je creatief en gezond tegelijkertijd bezig! 
  • Huishouden, tuinieren en de boodschappen doen zijn ook vormen van beweging! Maak verantwoorde keuzes door bijvoorbeeld de boodschappen te voet of op de fiets te doen in plaats van met de auto. Past niet alles in de boodschappentas? Een goed excuus om vaker naar de winkel te wandelen! 
  • Houdt u van lezen? Vervang dat boek, tijdschrift of de krant dan eens voor een audioboek. Zo kunt u wandelen en lezen ( luisteren ) tegelijkertijd. De bibliotheek kan wellicht helpen met het maken van een keuze. 
  • Meld je aan bij de Ommetje app van de Hersenstichting. Fysiosport Son heeft hier ook een eigen groep. Doe gezellig met ons mee!