Leefstijl en gezondheid

Chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen, chronische longziekten, diabetes en etalagebenen zijn de belangrijkste oorzaken voor ziektelast en sterfte wereldwijd. Deze aandoeningen worden allemaal gekenmerkt door 3 gemeenschappelijke onderliggende risicofactoren:

• Roken

• Overgewicht

• Fysieke inactiviteit

Bij aanwezigheid van één van deze risicofactoren, of zelfs meerdere, is het  van belang om je leefstijl aan te passen. Dat hoef je gelukkig niet alleen te doen.

Voor mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en overige chronische aandoeningen is er een interventie die gericht is op het stimuleren van lichamelijke activiteit. Zo kun je samen met de fysiotherapeut risicofactoren zoals overgewicht en fysieke inactiviteit aanpakken. Dat zijn alvast 2 van de 3 risicofactoren minder!

De fysiotherapeut hanteert hier een rol als (leefstijl)coach en zal een persoonlijk oefenschema voor je opstellen en dit samen met je doorlopen. Naast de oefentherapie met de fysiotherapeut is het ook de bedoeling dat je zelfstandig meer gaat bewegen.

Zelf elke dag thuis aan de slag met oefeningen, gezellig samen in de sportschool trainen en dagelijks wandelen of fietsen. Dit allemaal in overleg met de fysiotherapeut zodat hij/zij je hier goed in kan begeleiden. Dit zorgt ervoor dat je aan de beweegnorm voldoet en wat kilo’s kwijt raakt. Onze fysiotherapeuten kunnen je dus gericht helpen om gezond te worden, maar ook te blijven.

Voor meer informatie of een afspraak, neem gerust contact op met een van onze collega’s.