Bewegen met spanningshoofdpijn of migraine

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je fysieke en mentale welzijn! Migraine of spanningshoofdpijn hoeft dit niet te belemmeren. Je zult zelfs zien dat wanneer je hebt bewogen je je wat beter voelt en misschien zelfs minder last hebt van de pijn.

De oorzaken van spanningshoofdpijn en migraine zijn niet precies bekend, wel weten we dat de volgende factoren een rol kunnen spelen bij het ontstaan:

- Erfelijke factoren

- Emoties zoals angst, neerslachtigheid, vermoeidheid en stress.

- Bewegingen zoals (herhaaldelijk) buigen, bukken, tillen van zware voorwerpen.

- Prikkelingen van zintuigen door bijvoorbeeld fel licht, blauw licht (tv-, computer- of telefoonschermen) en scherpe geuren.

- Verandering van weersomstandigheden, bijvoorbeeld snelle daling luchtdruk.

- Hormonale veranderingen zoals menstruatie, menopauze, anticonceptiepil.

- Voeding (waardoor bijvoorbeeld sprake wordt van een lage bloedsuikerspiegel) bijvoorbeeld tekort aan voeding door vasten of onverantwoord diëten of onregelmatig eten.

- Medicatiegebruik.

- Allergieën, bijvoorbeeld voedselallergie of hooikoorts.

- Kaak- en voorhoofdholteontsteking.

Om één voorbeeld te noemen: het kan zo zijn dat je door langdurig aanhoudende stress, vermoeidheid en kou een minder goede houding hebt en je als gevolg daarvan een overmatige spierspanning in je schouders en nek krijgt. Dit kan mogelijk resulteren in spanningshoofdpijn of migraine, zeker als er nog sprake is van andere bovengenoemde factoren.

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit (bijvoorbeeld stevig doorwandelen, fietsen of tuinieren) kan leiden tot verbetering van je uithoudingsvermogen, je spierkracht, je lichaamsgewicht en je mentale gezondheid. Hierdoor verklein je niet alleen de kans op bepaalde ziektes en verbeter je je algemene gezondheid, het heeft ook een positief effect op je pijnbeleving.

Wanneer je bijvoorbeeld beginnende hoofdpijnklachten krijgt, zou een migraine- of spanningshoofdpijnaanval voorkomen kunnen worden door rustige, ontspannen sportbeoefening. Dus bijvoorbeeld een stukje wandelen, rustig wat yoga oefeningen doen, lichte klusjes in de tuin verrichten.

In de wetenschap zijn er aanwijzingen dat regelmatig bewegen en een gezonde, ontspannen leefstijl naleven kan bijdragen aan de vermindering van migraine- of spanningshoofdpijnaanvallen.

In het algemeen zijn andere sporten of vormen van beweging ook prima, misschien is het raadzaam om dit met een lagere intensiteit te doen. Let dus op voor explosieve bewegingen.

Voel je dat je juist klachten krijgt van een bepaalde sport of werkzaamheid? Dit kan ook te maken hebben met je houding, bijvoorbeeld door de stand van je hoofd. Dan is het raadzaam contact op te nemen met je fysiotherapeut voor gericht advies of behandeling!